Kto będzie Twoim silnikiem, a kto wiatrem?

Posted by Michał on piątek, sierpnia 14, 2015 with No comments

źródło: Twitter, oficjalny profil miasta 

Ze zrozumieniem intencji kreatorów oficjalnego logo i hasła promocyjnego Leszna miałem problem. Do czasu, gdy zdałem sobie sprawę, że to najlepszy motyw promujący współpracę. Na każdym polu, a szczególnie biznesowym. Jak to wykorzystać?


Wyobraź sobie, że jesteś na lotnisku. Na trawie leży wyciągnięty z hangaru błyszczący podłużny kadłub szybowca. Pada hasło: "rozwiń skrzydła" - po doczepieniu skrzydeł szybowiec prezentuje się pięknie, zasięg ramion ma naprawdę imponujący. Ale nadal leży na trawie. Nie ma szans, żeby sam wzbił się w niebo, tam gdzie będzie mógł w pełni zaprezentować swoje umiejętności i cieszyć oko majestatycznym, pięknym i niespiesznym lotem.

Bądź jak szybowiec...

Szybowce są kojarzone w Lesznem od zawsze, przy dobrej pogodzie krążą nad miastem praktycznie codziennie, jedną z głównych imprez promujących miasto jest doroczny Piknik Szybowcowy a szkoła szybowcowa na lotnisku w Strzyżewicach wykształciła nie jednego mistrza. Odbywają się tu zawody rangi światowej, każdego przyjezdnego wita zaraz po wyjściu z pociągu jedyny w Polscepomnik... szybowca (z manekinem pilota w środku). Trudno zatem (może poza żużlem), znaleźć bliższe skojarzenie z Lesznem  niż szybowiec. Problem może pojawić się w momencie, gdy szybowiec + "rozwiń skrzydła" są hasłem promocyjnym miasta.

... współpracuj

Weźmy takiego przedsiębiorcę. "Rozwiń skrzydła" - obietnica brzmi ciekawie, Leszno jawi się jako miasto szerokich perspektyw. Tyle, że jak szybowiec, zostaniesz dalej na ziemi, z rozwiniętymi skrzydłami, ale bez efektów. Oznacza to, że - pozbawiony silnika i mocy sprawczej - sam nie wzbijesz się w powietrze. Dlatego musisz znaleźć kogoś kto:
  • będzie Twoim motorem i wyniesie Cię w przestworza,
  • będzie Twoim wiatrem i pozwoli Ci wykorzystać możliwości Twoich skrzydeł.
Zdaję sobie sprawę, że brzmi to dość abstrakcyjnie. Ale w tym momencie właśnie o to chodzi. Biznes w obecnych czasach w pojedynkę jest trudny. Sieci współpracy, budowanie relacji, współzależności, efekt synergii i skali to nie są puste zaklęcia. Wykorzystanie sprzyjających warunków i pojawiających się okazji, czyjejś praktycznej wiedzy i wieloletniego doświadczenia - to jest motor, który  na holu wynosi w powietrze.
W biznesie jak w powietrzu: jesteś zależny od warunków i od Twoich relacji z otoczeniem, zwłaszcza jeśli, jak szybowiec, nie masz własnego silnika a jedynie skrzydła.
 Dalej możesz już, wykorzystując Twoje atuty i rozpiętość skrzydeł, szybować po rynku, rozwijając swoją firmę. Zawsze pamiętaj o wietrze, czyli Twoim biznesowym otoczeniu - firmach z którymi robisz interesy, które są Twoimi dostawcami, potencjalnych klientach, interesariuszach - nazwy i relacje można mnożyć. Jedno jest pewne i strasznie banalne przy okazji: jeśli zaniedbasz troskę o któryś element układanki, rąbniesz z hukiem o ziemię. 
Tak o to logo i hasło promocyjne Leszna stało się przyczynkiem do meraforycznego rozważania o zależnościach biznesowych. Ale to ma sens. Miasto powinno zachęcać do tego, by w tym konkretnym miejscu rozwijać skrzydła swoich umiejętności, dbając przy tym o rozwój "motorów" i sprzyjające warunki do swobodnego lotu dla każdego. Pomyślnych wiatrów!